Minfullness Channenge #2 – VÁRAKOZZ

E heti feladatunk még számomra is újdonság. Így szól:

Akár hányszor várakozol – sorban állsz a pénztárnál, vársz a metróra, valaki késik a találkozóról vagy lassan tölt be a számítógéped – használd ki ezt az alkalmat, hogy figyelj a pillanatra, magadra vagy a környezetedre és csak várakozz.

Hogyan gyakorolj?Rengeteg technika van a mindfulness gyakorlására, tapasztalatom szerint mindenkinek más és más jön be. Itt van néhány tipp:- Figyeld a légzésedet. A mellkasod, a hasad vagy a vállad mozog? Milyen ritmusban teszi ezt? Vagy figyeld meg az orrlyukadnál a be és ki áramló levegő minőségét, hőmérsékletét, a folyamatos változást és mozgást.- Hallgasd a hangokat. Csukott szemmel figyeld meg, milyen hanghatások vannak körülötted. Honnan jönnek? Tippeld meg a távolságukat, ha nem ismered fel mi adja ki azt a hangot, találgass.- Ha bosszant a várakozás nyugtasd meg magad a kilégzéseddel. Minden egyes kilégzésre elengedjük a bennünk található feszültséget. Ahogy Thich Nath Hahn mondja:

“A belégzés megnyugtat, a kilégzés mosolyra fakaszt.”

– Ismét használhatsz egy kis figyelmeztető jelzést: ragaszd a monitorod sarkára a várakozás szót, vagy cseréld le a telefonod háttérképét akár a karórádra is helyezhetsz egy kis emlékeztetőt.Sok sikert és örömöt az e heti feladathoz!

Tudatosan fogat mosni nehéz.

Túl vagyunk az első héten. Élveztétek? Én nagyon!Igaz, sose gondoltam volna, hogy fogat mosni NEHÉZ.

Miután kiposztoltam a mindulnesschallenge #1 feladatát kiragasztottam egy cetlit a fürdőszoba tükörre egy szóval: fogmosás. Azt hittem ez majd segíteni fog és simán egyszerűen gyakorolom a tudatosságot – hiszen olyan régóta foglalkozom már vele, nekem ez meg se kottyanhat. AHA! Hát nem így történt. Az első néhány alakommal azon kaptam magam, hogy a hétvégi összegző írásomon agyalok. Hogyan fogom értékelni, mit írok majd és vajon sikerül-e tudatos lennem minden egyes fogmosásnál? Na erre a kérdésre azonnal felocsúdtam: Nem is figyelek oda, arra amit csinálok!!! Ismételten gépiesen mozgatom számban az elektromos fogkefét és csak várom az idő lejártát jelző berregést. Nem tudom mi történt az alatt a két perc alatt, amíg működött a fogkeve. Sajnos ez a gyakorlás nem sikerült.

Egy másik alkalommal pedig azt kezdtem el figyelni, milyen pofákat vágok fogmosás közben. Na ez már közelebb ál az eredeti tervhez, legalább a folyamat okozta történésekre koncentrál az én kis Monkey Mind-om és mindeközben jól szórakozik. Figyeljétek meg külső szemmel, hogyan is néztek ki fogmosás közben – vagy a párotokat. Nagyon vicces, nekem az egész napomat feldobta, most is hatalmas vigyor van az arcomon miközben ezeket a sorokat írom =)

Ma egy újabb gondolat: vajon mikor gépiesen mossuk a fogunkat nap mint nap ugyan azt az utat járja be a fogkefe mindig? Bal alul, jobb felül, elöl belülről, majd jobb alul és végül bal felül. Tök rendszertelen, csapongó kapkodós, mint minden amit odafigyelés nélkül végzek. Lehet, hogy egy összeszedettebb embernek összeszedettebbek a gépies szokásai is? Nektek mi a megszokott útvonal?

És hogy sikerült a gyakorlás? Bevontátok a családot? Barátokat? Érdekel mindenki tapasztalata, véleménye, sőt az új ötletek is. Kommenteljetek bátran, vagy keressetek személyesen e-mailben.

108 Napüdvözlet

108

Az Upanishadok, szent írások száma. 108 Hindu Istesnég van. 108 szent pont az emberi testen (ezek a marma pontok) és ugyan ennyi szent hely van Indiában. A Föld átmérőjének 108 szorosa a Nap átmérője illetve a két égitest közötti távolság a Nap átmérőjének 108 szorosa. A Mala füzéren levő magok, gyöngyök száma is ennyi, de ez már azért alakult ki, hogy segítse a számolást.

Ma hajnalban a napfelkelte idejében mi is elvégeztünk 108 Suryanamaska A -t, hogy megünnepeljük a nyári napfordulót (ami egyébként ebben az évben magyar idő szerint 10:07 perckor következik be).

Mindenki más és más motivációval vágott bele a kalandba: van aki csak mozogni akart egy jót, vagy a napfelkeltét csodálni de akadt aki meditációként vagy ima ként, könyörgésként tekintett a gyarkolásra. Én személy szerint hálámat akartam kifejezni mindazért a csodáért ami az elmúlt néhány évben történt velem.

Átéltem már több különleges rituálét, jóga gyakorlást, meditációt, de a 108 napüdvözlet valahogy mindig kimaradt. Féltem is tőle kicsit. Hogyan fogom számolni? nem fogok elveszni valahol 39 környékén? Oda tudok-e figyelni? Nem fog az agyam minden máson pörögni? Fel bírok kelni ilyen korán? Ehhez hasonló kételyek és félelmek merültek fel bennem, de egyben biztos voltam: meg fogom csinálni. És így is történt. És elmondhatom, nem is nehéz. Se fizikailag, se mentálisan nem annyira megterhelő mint ahogy riogattak vele. Kellemesen elfáradtam és felfrissültem.

Sikerült egyfajta meditatív állapotban végig csinálnom, csak néhányszor kalandoztak el a gondolataim. Annyira lekötött a napfelkelte színkavalkádja, a tükör sima Balaton látványa és a madárcsicsergés, hogy egy helyen akartam csak lenni teljes valómmal: itt és most. Ez az érzés vezetett végig a 108 napüdvözleten gondtalanul.

A meditatív állapot eléréséhez hozzá tartozik, hogy mantrázunk valamit az asanak alatt. Tervem szerint miden ki és be légzésre valami hasonlót mondtam volna: belégzem a nap erejét, kilégzésre: szétárad bennem. Az első néhány sorozatnál még ment is, majd lassan mindenféle képi asszociációk jelentek meg bennem ezzel kapcsolatban. A képek kavalkádja egy idő után letisztult, és összeállt egy értelmes sorozattá:

Samastidihi. Belégzésre beszívom a nap erejét, kitárulkozom, kilégzésre alázatosan meghajolok nagysága előtt. Félmagasságban feldolgozom a keletkező energiát, majd csaturanga: erős vagyok, gyökeret eresztek. Urdhva Mukha Svanasana: kicsírázom, Adho Mukha: meg pihenek. Félmagasság: fejlődöm, Padahastasana: erőt gyűjtök. Hasta Uttanasana: kihajtok, imatartásban pedig csak vagyok. És indul újra és újra az élet körforgása, feltelít életerővel.

Mindez a képi leírás persze csak az én vizuális elmém szüleménye, nekem így sikerült megoldanom, hogy a jelenben legyek, teljes egészében “itt és most”.

Hálásan köszönöm mindenkinek aki velünk ünnepelt, meglepődtem, milyen sokan keltetek fel és jöttetek ki gyakorolni. Csodálatos élmény volt, igazi nyárindító, nyárnyitó esemény. Már most előre vetítem, hogy valami hasolót tervezünk az őszi napéjegyenlőség idejére is, talán naplemente idejében a nyári időszak lezárására. Addig is induljon a nyár, a SUP jógák és szabadtéri gyakolrások időszaka! Várok mindenkit szeretettel az óráimra.

#1 kezdjük egy egyszerűvel: FOGMOSÁS

Miközben reggel a fogadat mosod, ne a napi teendőkön járjon az agyad, hanem azon, hogyan zajlik a művelet.

  • Figyeld meg a fogkrém ízét, állagát, hőmérsékletét – ezek változását a fogmosás időtartama alatt.
  • A fogkeve által bejárt utat a szájüregedben.
  • Milyen érzést vált ez ki a fogínyedben?
  • Ellenőrizd le, hogy tényleg megtisztultak-e a fogaid a lepedékektől?

Mindez nem csak a szájhigéniánakt növeli, de felébreszti a testtudatunkat, és segít, hogy az elménk a jelenben időzzön. Buddhista szerzetesek ezeket a tevékenységeket is a meditálás témakörébe sorolják.

Emlékeztetőül tegyél egy kis cetlit a fürdőszobatükörre, vond be a családod és barátaid a játékba. Ha kedved tartja jegyzeteld le gondolataidat, tapasztalataimat. Ez a gyakorlat nem igényel napi 10 percnél több időt.

Kellemes megfigyelést kívánok a hétre, és a hétvégén jelentkezek egy újabb bejegyzésben a saját tapasztalásaimmal. Remélem Te is megosztod velem az élményeidet!

Mindfulness challange

Mindenki ismeri a social media-n megjelenő 30 napos / 3 hónapos challange-eket. Fejen állás, kockás has, beach body workout, de találkozhatunk meditálóssal is vagy csak szimplán diétás étkezésessel. Ezeknek a mintájára fogant meg bennem az ötlet, egy mindfulness kihívás elindítására. Nem titkolt célom ezzel, a saját gyakorlásom motiválása, elősegítése. Az igazat megvallva hajlamos vagyok a halogatásra, lustaságra, és sajnos a feladásra is. Így történt ez a Freeletics 3 hónapos edzéstervével, a fejenállás gyakorlással vagy a minden nap olvasok 5 percet tervvel is. Ezért invitállak, kedves Olvasó, hogy tarts velem ebben a kalandban: bátorítsuk egymást, haladjunk közösen a tudatossághoz vezető úton, és értékeljük együtt tapasztaltakat. Bátran osszd meg velem és akár a többi olvasóval élményeidet, ötleteidet, kalandjaidat és segítsük egymást ezen az izgalmas úton.



A TERV – melyet a valóság később úgyis felül ír majd – a következő:

Minden hétfőn reggel egy apró feladattal, játékkal, ötlettel állok elő, mely az elkövetkező hét vezérfonala lesz. Gondolok itt ilyen egyszerű gyakorlatokra mint például a tudatos fogmosás, étkezés, vezetés vagy éppen takarítás. Ezeket naponta gyakorolva, egymást rá figyelmeztetve és a hét végén értékelve haladunk apró lépésekben a tudatosság irányába.


Hogyan gyakorolj?

  • Tegyél egy cetlit az éjjeli szekrényre, fürdőszoba tükörre, a hűtő ajtóra, ami az éppen aktuális feladatra emlékeztet.
  • Vond be a családodat, barátaidat, munkatársakat: kérd meg, hogy figyelmeztessenek néha néha.
  • Igazán izgalmas lehet kipróbálni a játékokat a gyerekekkel is
  • Használd a technológiát: állíts be emlékeztetőket a telefonodon, frissítsd a háttérképedet
  • Iktass a határidő naplódba egy tudatos fél órát, mikor át gondolod az adott heti feladatot
  • Írj naplót, vagy készíts hangjegyzeteket

  • Remélem velem tartotok hétről hétre ebben játékban és közösen alakítjuk a játékunk szabályait, lefolyását. Osszuk meg tapasztalatainkat, személyes fejlődésünket egymással a kiegyensúlyozottabb, harmonikusabb, lassabb élet jegyében. Kalandra fel!

A Mindfulness Challange játékra Jan Chozen Bays gyermekorvos, buddhista szerzetes, meditációs tréner és család anya könyve inspirált: Hogyan szelidítsünk meg egy vad elefántot és egyéb kalandozások a mindfulness világában

Mit jelent számomra a jóga

Indiában a jóga oktató képzésen tanultak alapján a jóga fogalma a következőképpen foglalható össze:

  • Gyakorlatok rendszere a mentális és fizikai egészség fenntartására/helyreállítására
  • Hindu filozófia, amely a belső béke megteremtését segíti elő a test és a szellem kordában tartása révén
  • Gyakorlatok a test és a szellem uralására
  • A jóga szó a szanszkrit “YUI” szóból ered, melynek jelentése egyesíteni: a testet, az elmét, a lelket.
  • Pataljali szavaival élve “Chitta Vritti Nihroda”: a test és szellem elcsendesítése, hogy rátaláljuk valódi énünkre és ez által elérjünk a megvilágosodást.
  • Osho szerint a jóga tudomány. Külső hatások okozta kísérletekből és ezek visszajelzéseként belső tapasztalásból épül fel.
  • A jógára nem mint filozófia irányzat kell gondolnunk, hanem mint valamiben élünk és gyakolunk: 99% gyakorlat és 1% elmélet
  • Habár a jóga a hinduizmusban gyökerezik, gyakorlása nem kíván meg egy valláshoz való elkötelezettséget sem.
  • A jóga a mindfulness egyik módszere: segít hogy jelen legyünk itt és most.
  • Egészséges életvitel: a Hatha jóga technikái, asana rendszerei, pranayamai tudományosan bizonyítottan jótékony hatással vannak mind mentális és fizikai egészségünkre.Mit jelent számomra a jóga?

Békét.

Egyensúlyt.

Nyugalmat.

Egészséget.

Fizikai és mentális erőt.

Egy támpont rendszert a mindennapi élethez, az arany középút megtalálásához.

Finom recepteket és ízletes ebédeket.

Új felfedezéseket, kalandokat, álmokat és azok valóra váltásának képességét.

Új helyeket, földrészeket, kontinenseket, amik felfedezéséhez a jóga gyarkolása hozta meg a bátorságom.

Barátokat és csodálatos új embereket, akiket a jóga útján sodort a szél az életembe.

A család elfogadását, hosszú évek óta tartó konfliktusok és lázadások lecsillapodását.

A fizikai környezetem felismerését, lélegzetelállító tájakat, természeti csodákat, naplemetéket és csillagokat amikre korábban csak ritkán figyeltem fel.

Szépséget, rendszereket, rendet körülöttem és önmagamban is.

Környezettudatos életmódot – Na jó ebben a kertészeti egyetem is nagy szerepet játszot . . .

Napsütést. Fehér havat. Virág illatot. Vibráló színeket. Csilingelő hangokat.

Az érzékeim kitárulkozásást.

Megtanított mosolyogni és mosolyt fakasztani. Nevetni és nevettetni.

Sírni és elfogadni. Megérteni és feldolgozni.

Elengedni. Nyugodtan és könnyű szívvel.

Tanulni és tanítani. Inspirálni és megnyugtatni.

Várni és türelemmel lenni – ezen még van mit csiszolni . . .

Hosszan folytathatnám a felsorolást, de ez a lista végtelen. És még nem is tudom, hogy mire fog a jövőben megtanítani, rávilágítani, mit tartogat számomra AZ ÚT?


És Számodra mit jelent a jóga?

Mi is az a mindfulness? Slow life? Tudatosság?Meditáció? Jóga ?

Csupa olyan fogalom amit nap mint nap hallunk, befészkelte magát a szókincsünkbe, de vajon tudjuk, hogy mit is jelentenek? Valami humbuk? Szekta? Filozófiai irányzatok? Netán újfajta vallás? Vagy csak fogyasztói társadalom egy újabb terméke amit ránk akarnak sózni? Életvezetési tanácsok? Ebben a bejegyzésben megosztom veletek, hogy számomra mit jelentenek ezek a fogalmak, hangzatos szavak, és hogy milyen formában vannak jelen az életemben, és hogyan segítik – vagy éppen hátráltatják a minden napjaimat.

A történetet egy helyszínnel kezdeném: Balaton-parti kis település, ahol az év nagy részében csendesek, a minden napok, de a néhány nyári hónapban közkedvelt üdülő falu. Én is csak tavasztól őszig lakom, de meg vagyok róla győződve, hogy a téli hónapok is ugyan annyi csodát rejtenek, mint a nyár. Kedvenc hónapjaim itt a május és a szeptember – a nagy nyaraló tömeg még nincs, de a nyár már tombol. Csend van. Nyugalom. Csicseregnek a madarak, velem reggelizik a fenyőfán a mókus, a kövön sütkéreznek a harsány zöld gyíkok és éjszaka – néha boszankodom is miatta – fekete nyomot hagy a nyest maga után. Igazi Slow Life. Nem sietek. Biciklivel járok. Hogy azért mert szeretek tekerni vagy mert elektromos kapu híján lusta vagyok kiállni a garázsból örökké rejtély marad számomra – de élvezem a tekerést. Nem fáraszt, vagy bosszant a szembeszél és csapergő eső. Mert haladok. Gyorsabban, mint gyalog, de valójában lassan. Van időm megnézni az út mentén nyíló virágokat, felismerni a különböző illatokat, és megtippelni a mai időjárást a felhők állásából. Időben ugyan annyi munkába érni, mint a garázs – kapu – nyit – zár procedúrával együtt autóval. Arról nem is beszélve, hogy ingyen van, mozgok és még a környezetemet se károsítom vele. Mindig időben elindulok, mert tudom, hogy nem telik el úgy nap, hogy valakivel össze nem futnék és ne váltanék néhány szót. (Ez egy városban tömegközlekedéssel is szuperül működik…) Ha éppen nem időre megyek valahová ezek a találkozások gyakran megváltoztatják a napi időbeosztásomat. “Érik a cseresznye, le kellene szedni mielőtt a madarak elcsipegetik.” “A szomszéd néni lecserélte a szekrényét, le kellene hozni az emeletről a régit” ilyen és ehhez hasonló kéréseknek nem szívesen mondok nemet. Egy kedves barátom szavaival élve ez a “balatoni időszámítás”. Joggal kérdezhetitek, hogyan nem úszom el így az időben? Hogyan érek a napi a teendőim végére? Ez nem egyszerű. Rengeteg önuralomra van szükség. Listák, rangsorok, beosztások. És itt jön képbe számomra a mindfulness, magyar szóval élve talán a tudatosság a legmegfelelőbb szinoníma. Amivel éppen foglalkozom, amin éppen dolgozom, ott jelen vagyok és csak arra figyelek, koncentrálok. Nem hagyom hogy a telefonom érkező instagram értesítések vagy újabb Facebook posztok eltereljék a figyelmemet. Nem hallgatok munka közben zenét, hogy a kedvenc számomat dúdolászva lassabban haladjak a munkával. Bezárkózom, begubózok erre az időtartamra. Minél kevesebb inger ér ami elterelné a figyelmemet, annál hatékonyabban dolgozom, haladok. Nem csak a pénz keresős, hétköznapi értelemben vett “munkára” igaz ez, hanem a veteményes kertem ápolására, az ebéd főzésre de a családdal, barátokkal töltött időre is egyaránt. Nem fárasztó mindig ennyire koncentrálni? Szegezik hozzám többen is a kérdést. De! A válaszom határozottan igen. És nem mindig járok sikerrel. Most márjópár éve, az egyetem befejezése óta vállalkozó vagyok, a saját magam ura, és igen is sokszor elcsúsztam projektekben, teendőkben, késtem le fontos határidőket és találkozókat. Ezekből tanulva kezdtem el módszereket keresni, hogyan tornáztathatnám az agyamat, növelhetném a koncentrációmat – amivel az iskolában is mindig komoly gondjaim voltak – hogy megtarthassam a szabadságomat, tudjam azt az életstílust élni, amit elképzeltem magamnak. Így – és egy másik szálon a jóga gyakorlás révén – jutottam el a meditációhoz. Ami valójában csak koncentráció. A jóga 8 ágának a hatodik pontja: Dharana. Figyelmünket összepontosítjuk egy pontba: ez lehet a légzésünk figyelése, egy hang hallgatása, egy szín, egy érzés, egy látvány figyelése. Az igazi meditáció, Pataljali hetedik pontja, a Dhyana ennél már sokkal összetettebb. Mindkettőben közös azonban, hogy kritika, ítélkezés és értékelés nélkül vagyunk tudtában a történteknek. Hogyan kapcsolódik mindezekhez a jóga? Mi is maga a jóga? Mit jelent számomra? Erről olvashattok következő bejegyzésemben.