Berta fárad

Ami nem csoda, úton vagyunk már három és fél hónapja, és.. hát.. nem kíméljük. Megtaláltuk Nyugat-Afrika legrosszabb és legnehezebben járható útjait, amik kihívást jelentenek 4×4 terepjárókkal is, nem hogy egy síkvidéki autópályára tervezett öreg busszal. De keményfából faragták Bertát, rászolgál a német ágyúról kapott nevére: Dikke Berta.

De miben is fáradt el eddig? Hosszú a lista…

DSC_0063.JPG

Már az első napokban, az egyik szűk kis francia utcában letörtünk egy visszapillantó tükröt, majd a Marokkóba tartó kompon eltörött a bal hátsó lengéscsillapító. Öreg volt és rozsdás. A tangeri hercehurca során lettünk figyelmesek egy szokatlan kattogó hangra. Egyből félre álltunk, körbe jártuk a buszt, és ért bennünket az első pofon: még hivatalosan be se léptünk Afrikába, de már esik szét a busz. Jól nézünk ki! Mindez a korábban említett 6 órás beléptetési procedúra kellős közepette. Szerencsére fiaink talpraesettek, mire mi berendezkedtünk a kempingben, megfőztük a vacsorát, visszatértek alkatrészekkel. Régi teherautó laprugóból új tartó alapzatot hegesztettek. Pár ezer kilométerig minden rendben is volt, de Mauritánia irdatlan kátyúiban elhagytunk két rögzítő rudat. Jobb híján meghegesztettük őket, de a híres Saint-Louis-i Zebra bárba vezető úton (otthon ezt ösvénynek neveznénk) ismét eltörtek.

Dakarban bár komplett alkatrészt nem tudtunk vásárolni, különböző teherautó alapanyagokból összeraktuk a sajátunkat.

A következő kisebb javítás Manantaliban volt, ahol is visszapillantó tükröt hegesztettünk és első alkalommal helyeztük vissza a helyéről kipattant szélvédőt, sőt az idevezető úton elveszítettük a kipufogó csövünk egy méteres darabját is.

A Mali – Elefántcsont közötti útszakasz is tartogatott meglepetéseket. Arról már írtam, mi hogy éltük meg, de Berta életében is komoly változások következtek be. Néhány kisebb sérülést már szenvedett a karosszéria úton a Dindefelou vízeséshez vagy Manataliba, de itt most igazán le is törött a lökhárító. Visszakötöztük hát madzaggal.

DSC_0759

Mindkét ajtó alsó tartóeleme is megsérült, sőt az elsőnél a nyitó gomb is beakadt, ha gondolt egyet, magától kinyílt az ajtó – vagy ha mi szerettük volna nem nyílt egyáltalán…

Ez mind semmiség ahhoz képest, hogy a légrugó jobb első irányító rúdja eltöltött. Az egész busz légrendszer alapú, nélküle nem működnek a fékek, az emelő vagy az ajtók. Nem egyszerű a helyzet. A hegesztés itt nem opció, mert rézből van. Szerencsére egy kis darab maradt még, csavarmenetet vágtunk bele és az alvázhoz hegesztettünk egy hozzáillő csavart. Légrendszer rendben.

Ez egyszeri megálló, meg javítjuk, mehetünk tovább. De a sok rázkódás és váltás miatt a sebváltó rendszer mindig elmozdul. Mivel ez egy nagyon precíz szerkezet, sok kis állítással lehet csak helyrehozni, ami rendszeres szerelést jelent. Másik ismétlődő probléma a légtartály szelepe miatt van, ami ki-ki jön helyéről ütés, rázkódás hatására.

Megszoktuk ezeket a kisebb megállókat, rutinszerűvé vált a busz alá fekvés, akárhol. A poros földúton, a nedves patakmentén vagy Conakry legnagyobb dugójában két sávot is elzárva.

IMG_8709.JPG

A fokozott igénybevételnek köszönhetően a lengéscsillapítóink szörnyű állapotban voltak. Egyik oldalon eltörött a törhetetlen vas alapzat, másik oldalt a lengéscsillapító görbült el. Minden éjszaka, mikor a légrendszer kiürül Berta “lezuhant”. De ezt is megszoktuk, egy hét után már nem ébredtünk fel rá. Azt viszont tudtuk, hogy megoldást kell találnunk a problémára. Már Guineában jártunk, ahol az első nagyobb város Faranah. Itt nincs alkatrész, Conakryból tudnak rendelni. Mivel mi úgyis arra felé tartottunk, úgy döntöttünk, elmegyünk érte. Kontaktot cseréltünk, leadták a rendelést, hívjuk az adott számot és ők majd segítenek nekünk. Persze a telefonra és az üzenetre senki se válaszolt. Sebaj, találunk más szerelőt! Autószerelőt igen, de lengéscsillapítót nem. Mint mindenből ebből is szokatlan méretű kell Bertának, ahogy ő maga is “kövér”, a lengéscsillapító is hosszabb és vastagabb, mint az átlag.

Immáron teljes lengéscsillapító rendszer nélkül – de új, erős alapzattal a jövőbeni lengéscsillapítóhoz – útnak indulunk, fel a hegyekbe.

Ott ért ám csak a meglepetés bennünket! Sofőrjeink az elmúlt 3 hónap alatt hatalmas rutinra tettek szert a busz vezetését illetően. Vezettek sivatagi homokon – bele is ragadtunk párszor – köves földúton, kétméteres elefántfüvön, a szavannán, de a dzsungelben is. A szélvédőnk sértetlenül megúszta. Egy szellős, üres guineai parkolóig, ahol is sajnos találkoztunk egy vaskos olajfaággal – és persze az betörte. Csúnyán. Siránkozhatunk, kesereghetünk, vagy seprű, ducktape elő, beragasztjuk, és mehetünk is tovább. De meddig bírja ez így? Hol találunk pont ekkora szélvédőt? Ki teszi be? Mennyibe fog kerülni?

DSC_0753.JPG

Őszintén be kell vallanom valamit: nincs biztosításunk. Megvettük a kötelezőt az ECOWAS országokba és Mauritániában, de Marokkót biztosítás nélkül utaztuk át. A holland biztosítás pedig csak Európán belül érvényes, de anyagi okokból amint felszálltunk a Marokkóba vezető kompra, azt is szüneteltettük. Így hát nem maradt más, mint előre – egyébként is fél Afrika törött szélvédővel közlekedik.

Gambiában fel se tűnt senkinek, Szenegálon meg gyorsan átutaztunk. Ziguinchorban pedig egy kempingben rejtőzött Berta, ahol is Papis vette kezelésbe. Ígérete szerint másnap hozza a lengéscsillapítót, amiből 2 lett és nem a jó méret. Még egy napot adtunk neki, hogy megoldja, hozott is egyet, ami legalább hosszra megfelelő, de félő, hogy nem elég erős. Félelmünk be is bizonyosodott, valahol Szenegál és Mauritánia között letörött meghajlítva az elvileg hajlíthatatlan acél alapzatot.

IMG_8922.JPG

Marokkóba belépéskor ismét elmozdult a sebváltónk, és mivel hosszú várakozás állt előttünk a fiúk egy új ötletet próbáltak ki: kiengedtek minden légnyomást a rendszerből, megtisztították a sok portól, kosztól, ami beleragadt. Működött. Azóta a sebváltó, mint ha új lenne. Persze azt is be kell vallani, hogy olyan nehéz utakon nem mentünk azóta, Marokkóban jó minőségű aszfalt van majdnem mindenhol. A sivatagot túlélve – ahol félelmetes sebességgel kezdett el továbbrepedni a szélvédő a meleg és a 70 km/h szembeszél hatására – Agadirban felkészítettük Bertát a télre. Megjavítottuk a fűtést, az ajtókat: vagyis az elsőt bezártuk, hogy ne legyen rajta centiméteres rés, hátra pedig nyitógombot szereltünk. Ez hiányzott egész úton!

Immáron már a hazaútra végleg felkészülten elindultunk északnak. Az ominózus folyóátkelésig. Amikor is a légtank szelepe ismét kiakadt. Láttunk már ilyet, nem is egyszer, így megálltunk, visszatettük, mikor láttuk, hogy csíkot húztunk magunk után. Máskor is eresztett már ez-az, de ez több annál. Lyukat ütött egy felpattanó kő a motor olajtartályába. Hegeszteni nem lehet, mert alumínium. Ragasztani se, hisz az olaj oldja az összes anyagot, ami van nálunk. Már csak ketten maradtunk, időre a kompra kellett érnünk, most először láttam Benjamint aggódni, hogy mi lesz. De ez se tartott sokáig, hamar kitalálta a megoldást. Egy alumínium lapot fogunk felcsavarozni az aljára megtámogatva egy kis gumi lábtörlő darabbal és kittel körbenyomva. Ez annyira nem egyszerű menet a semmi közepén, mint ahogy így utólag leírva hangzik. Főleg, hogy elromlott a körfűrész. Kézzel fűrészeltük a csavarokat, és vágtuk az új meneteket. Sötétedés előtt meg is voltunk, de reggelig feltölteni nem tudtuk a rendszert, mert a ragasztónak idő kell.

Reggelre szerencsére megszáradt a ragasztó, és csodák csodájára volt nálunk még elegendő motorolaj is annak ellenére, hogy egy héttel ezelőtt töltöttük fel újra. Így hát útnak indultunk a komphoz, és egy más biztos volt: Európában utunk egyenesen Hans garázsához vezet dél-kelet Hollandiába, hogy alkatrészeket vásároljuk Berta meggyógyításához.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s